Po której stronie zamieścić zdjęcie w swoim CV i E-CV?

Każdy już wie, że w swoim klasycznym CV i E-CV (elektronicznym CV) warto mieć zdjęcie. Nawet, kiedy pracodawca wprost go nie wymaga w aplikacji, to czujemy, że warto to zrobić i pokazać swoją facjatę.

Pisaliśmy już o tym, że tworząc E-CV na naszej platformie możesz dodać dynamiczne zdjęcie (GIF), aby ożywić swoją aplikację, czego nie masz możliwości w klasycznym CV w postaci PDF.

Wszystkie poradniki nt. tworzenia CV, jakie miałem okazję czytać, wskazują, aby zdjęcie w swoim CV umieścić po prawej stronie.

Z kolei, na naszych profilach na Goldenline, Linkedin czy też E-CV na Nojobnofun.pl zdjęcie jest widoczne po lewej stronie.

Diagram Gutenberga

Według tej zasady, w kulturach, gdzie czyta się i pisze od lewej do pracy (czyli np. naszej), ćwiartka w górnej prawej części płaszczyzny jest bardziej przez nas zauważalna – zwracamy na nią większą uwagę. Tę właściwość wykorzystuje się oczywiście w reklamie i marketingu.

Szukanie pracy to też swego rodzaju reklama. Sprzedajemy swoje umiejętności i wiedzę. Kierując się diagramem Gutenberga jak najbardziej zasadne jest umieszczanie swojego zdjęcia po prawej stronie, jeśli chcemy, aby nasza twarz została zapamiętana.

Jednak z powyższym popularnym poglądem chciałbym polemizować. Na pierwszym etapie rekrutacji, kiedy jest przeglądana nasza aplikacja, to chcesz, aby rekruter zapamiętał zdjęcie?

Rekruter w swojej bazie przegląda aplikacje, które są nazwane naszym imieniem i nazwiskiem, a nie są oznaczone zdjęciem. Jestem za tym, aby po prawej stronie zamieszczać imię i nazwisko.

Zdjęcie, jako jedyna grafika w klasycznym CV i tak jest dobrze widoczna, wyeksponowana, bo jest jedyna! 🙂

Myślę, że z tego powodu na społecznościowych portalach specjalistów zdjęcie jest po lewej stronie, a imię i nazwisko, stanowisko, opis, kontakt – są po prawej stronie.

Tworząc CV warto się zastanowić, na co chcesz zwrócić uwagę rekrutera. Prawdopodobnie będzie to zależało od branży. Jeśli aplikujesz na modelkę/modela, prezentera telewizyjnego, rzecznika prasowa – to rzeczywiście warto zdjęcie zamieścić po prawej stronie, gdyż prezencja i aparycja jest kluczowa.

Praktyka w marketingu, szczególnie w marketingu internetowym

W niemal każdym poradniku z tej dziedziny znajdziesz poradę, aby po prawej stronie zamieszczam CALL TO ACTION, czyli jakiś mechanizm zachęcający użytkownika do akcji, np. formularz kontaktowy, reklama, banner, zapisanie się do newslettera, numer telefonu. To, na czym nam zależy, aby klient zapamiętał lub to, co wykonał – umieszczamy po prawej stronie. Praktyka wynika z diagramu Gutenberga, co potwierdza się w badaniach eye-trackingowych i wynikach sprzedażowych.

Marka jest obietnicą wartości tym, którzy posiądą jej nośnik. Dotyczy to zarówno produktów, jak i ciebie sprzedającego firmie swój czas i umiejętności. Na rynku pracy każdy z nas coś z siebie sprzedaje.

Dlatego, aby się dobrze sprzedać warto świadomie zagospodarować przestrzeń po prawej stronie swojego CV lub E-CV.

Lewa a prawa półkula mózgu

Lewa i prawa półkula ludzkiego mózgu odpowiada za inne obszary naszego życia. Lewa półkula to analityczna część mózgu. Dla niej istotne są liczby i słowne informacje. Prawa półkula natomiast jest skłonna na “obrazowej” analizy przetwarzanych informacji.

Zatem, jeśli chcemy trafić do prawej półkuli, grafikę trzeba zamieścić po lewej stronie naszego przekazu.

Oczywiście jest tak, że kiedy zrobimy odwrotnie, to mózg sobie też świetnie poradzi, ponieważ obie półkule współpracują ze sobą. Przekazują sobie nawzajem informacje.

Obalanie mitu

Coraz częściej wyżej opisane działanie ludzkiego mózgu jest podważane w wyniku kolejnych badań medycznych. Wykorzystując rezonans magnetyczny obserwować można aktywność mózgu.

W jednym z badań prowadząc serię testów 1000 osób w wieku 17 – 29 lat (zespół naukowy z Uniwersytetu w Utah) nie zaleziono dowodów na dominację któreś z półkul. Nie zanotowano jakiś zależności między umiejętnościami a półkulami. W wyniku badań nie wyszło, że prawa półkula jest bardziej kreatywna, a lewa analityczna.

Co teraz?

Jeśli mamy na polu naukowym wątpliwości i niejasności z odpowiedzialnością naszego mózgu za kreatywność i umiejętności analityczne, to po prostu powinniśmy póki o tym zapomnieć i czekać cierpliwie na ich kolejne badania.

Wracając do tematu położenia zdjęcia w CV czy E-CV. Rekomenduję kierować się zasadą Gutenberga i świadomie wybierać to, co chcemy wyróżnić umieszczając to w górnym prawym rogu CV.

Niech to będzie świadomy wybór.

A tak na marginesie. Czy wybór może być nieświadomy? Jeśli będzie nieświadomy, to wtedy nie jest to wybór, tylko przypadek, bo nie ma tu udziału ośrodka decyzyjnego naszego mózgu 🙂

Dodaj komentarz