Pracy poprzez social media raczej nie znajdziesz! Inwestuj w personal branding

Wielu doradców zawodowych doradza szukającym pracy, aby założyli swój profil na Goldenline czy Linkedin. Media społecznościowe specjalizujące się w kontaktach biznesowych mają pomóc w nawiązaniu relacji z firmą, a w efekcie znaleźć tam zatrudnienie.

Takie szukanie pracy nie jest skuteczne. Wspomniane portale społecznościowe są pomocne przede wszystkim w nawiązywanie kontaktów biznesowych, kiedy już się gdzieś pracuje i specjalizuje się w jakieś branży. Posiadacze profili w serwisach społecznościowych co najwyżej mogą być wyłapani przez headhunterów, którzy filtrują bazy na tych portalach w poszukiwaniu pracowników o odpowiednich kwalifikacjach.

Linkedin czy Goldenline?

Z pewnością posiadanie profilu na Linkedin czy Goldenline w jakimś stopniu może ułatwić dotarcie headhuntera do właściwej osoby. Tak czy owak znalezienie dzięki temu pracy będzie wiązało się z odpowiedzią na przesłaną tam ofertę pracy niż z samodzielnym nawiązaniem relacji z pracodawcą czy samym rekruterem.

W podobnym tonie przedstawiają się wyniki Globalnego Barometru Zatrudnienia 2013 Michael Page, gdzie przebadano 3800 pracowników sektora finansowego. W opinii respondentów najskuteczniejszym sposobem znalezienia nowej pracy jest networking. Za networking uznaje się własną sieć kontaktów biznesowych i towarzyskich. Rekomendacje poczynione przez znajomych mają dużą siłę przebicia. Osoba polecająca dodatkowo bierze na siebie w jakimś stopniu odpowiedzialność za osobę, którą poleca.

Zazwyczaj, my młodzi adepci na rynku pracy, nie mamy wśród naszych kontaktów takich osób, które mogą “załatwić nam pracę”. Pozostaje nam bierne odpowiadanie na ogłoszenia o pracę czy też ewentualne “zaczepki” rekruterów przez Linkedin czy Goldenline.

Czary mary!

Chciałbym odczarować social media, które wielu osobom, w kontekście budowania swojej kariery, jawią się jako studnia bez dnia, gdzie możemy wykazać się aktywnością i kreatywnością w nawiązywaniu kontaktów czy byciu zauważonym. A, czy tego chcemy, czy nie, ramy takiej aktywności nadają funkcjonalne możliwości danego portalu społecznościowego.

Nie łudźmy się, założenie profilu na wyspecjalizowanych portalach społecznościowych nie pomoże nam w znalezieniu pracy.

Specyfiką social media jest tymczasowość bytów, które tam rzucają swoją kotwicę. Prąd rzeki płynie tam niemiłosiernie szybciej niż w rzeczywistości off-line. Potrzeba niezwykłego wysiłku, aby rekruter na dłużej zawiesił swoje oko na naszym profilu i skontaktował się z nami. Rektuter będzie raczej korzystał z wykupionego dostępu do baz na Goldenline czy Linkedin, gdzie może filtrować sobie tysiące profili obierając za kryteria konkretne umiejętności, doświadczenie czy wykształcenie.

Obecnie, dodatkową słabością Linkedin czy Goldenline jest to, że w większości społecznościowa aktywność biznesowa, w tym także zwykła komunikacja, przeniosła się do Facebooka. Osobiście miałem już wiele takich sytuacji, w których rozmawiał z klientami czy osobami, które za chwilę będą moim klientami, właśnie na facebook-owym czacie.

Co możesz zrobić? Buduj markę osobistą!

Personal branding, czyli marka osobista, to szersze spojrzenie na marketing, jaki wobec pracodawców uprawiają szukający pracy. Chcąc być skutecznym w szukaniu pracy, nie można ograniczyć się do założenia konta na Goldenline, Linkedin czy odpowiadaniu na oferty pracy publikowane przez pracodawców w popularnych serwisach ogłoszeniowych. Trzeba pójść krok dalej.

Punktem wyjścia jest E-CV, czyli elektroniczne CV, które daje wiele możliwości w budowaniu marki osobistej na rynku pracy. Wejdź na Nojobnofun.pl i utwórz E-CV. Przypatrz się możliwościom, jakie ma szablon E-CV PREMIUM. Są to oprócz budowania standardowego resume także diagramy umiejętności, gdzie w skali procentowej zdefiniujesz swoje miękkie i twarde umiejętności, portfolio tekstowe i graficzne, możliwość pisania bloga i dodania referencji, a także aktywowania sklepu internetowego, gdzie możesz sprzedawać swoje usługi i produkty bez żadnych opłat i prowizji.

Utworzona w ten sposób własna wizytówka, wzbogacone w różnorodne moduły, dostarczy ci wielu możliwości w tworzeniu własnej marki.

Na łamach platformy Nojobnofun.pl będziemy pisać o tych możliwościach, co mamy nadzieję będzie inspirować cię do działania i wychodzenia poza schematy.

Dodaj komentarz